
Prisguide for digital markedsføringsbyrå: hvor mye bør du belaste?
For enhver bedriftseier er det viktigste å sørge for at virksomheten deres tjener penger. Akkurat som alle andre bransjer er konkurransen hard i verden av digital markedsføring.
Det betyr bare at du må ha konkurransedyktige priser slik at kundene tiltrekkes av byrået ditt. Men du må fortsatt tjene penger for å holde det digitale markedsføringsbyrået ditt i gang. Dessuten er et overskudd et sunt insentiv som enhver bedrift krever for å trives og vokse.
Hvilke kriterier bør du bruke for å bestemme gebyrstrukturen for det digitale byrået?
Dette kan være et av de mest utfordrende spørsmålene de som starter et digitalt byrå står overfor. Som en generell forretningsregel må produktens pris være slik at den dekker kostnadene for den leverte tjenesten og de faste utgiftene. I digital markedsføring kan du basere prismodellen din på kostnaden for de spesifikke tjenestene du tilbyr.
Men husk at din digitale markedsføringsbyrå prismodell kan enten gjøre eller ødelegge deg. Det kan påvirke ulike aspekter av byrået ditt, fra hvem du ansetter til hvordan du pitcher. Så det er viktig at du velger en prismodell som samsvarer med dine langsiktige mål.
Velge en rimelig pris
Priser for digitale byråer kan variere, spesielt de som outsourcer arbeidet sitt. De har råd til å kutte prisene uten å dyppe betydelig inn i fortjenestemarginene. Men hvordan siterer du en pris som er i tråd med kundens forventninger og dekker kostnadene ved å drive byrået ditt? Her er noen faktorer som hjelper deg med å bestemme hvor mye du skal lade.
1. Hvor mye koster det å drive byrået?
Flere utgifter påvirker dette tallet, for eksempel:
- Kontorutgifter – Uansett om du jobber hjemmefra eller har et eget kontor, inkluderer driftskostnader leie, verktøy, utstyr, vedlikehold, forsyninger etc.
- Produksjonsutgifter – For å kjøre effektive kampanjer, må digitale byråer investere i flere verktøy og programvare. Listen er uendelig, men vanlige inkluderer kontorproduktivitetsprogramvare, oppgavehåndteringsprogramvare, CRM, SEO-verktøy, e-postmarkedsføring, programvare for automatisering av sosiale medier, etc.
- Ansettelseskostnader – I tillegg til lønn, må digitale byråer ta hensyn til ting som fordeler, forsikring og bonuser.
- Profesjonelle gebyrer – Å drive en virksomhet kommer med sin egen bøttebelastning med utgifter, fra offentlige lisensieringsgebyrer til selskapsskatter til advokatsalær. Disse skal aldri overses.
- Ekstra utgifter – Hver bedrift trenger ekstra kapital for å hjelpe den å vokse. Digitale markedsførere må tildele et beløp som gjør det mulig for dem å dekke variable markedsføringskostnader, for eksempel reklame, konferanseavgifter, katalogoppføringsavgifter osv. Dette kan også omfatte reise- og oppholdsutgifter. For andre kan det også innebære tilbakebetaling av lån.
2. Prismodellen for digital markedsføringsbyrå du ønsker å implementere
Som digital markedsfører er det forskjellige prisstrukturer som du kan bruke til å belaste kundene dine. Enten du bestemmer deg for å lade kundene dine på forhånd, 50 før 50 etterpå, eller når du er ferdig, er det opp til deg og tjenestene du tilbyr.
Her er noen av alternativene dine:
1. Timebasert
Dette er den ideelle tilnærmingen for byråer som akkurat har startet og er usikre på hvor lang tid et prosjekt kan ta. Dessuten er det den enkleste måten å fakturere kundene dine, spesielt de som ber om mange redigeringer eller endringer.
Det viktige her er å huske at timeprisen din må være slik at den opprettholder byråets vedlikehold. Sørg imidlertid for å informere klientene om hvor lang tid prosjektet kan ta, og hold deg noen ekstra timers spillerom. Enda viktigere, hvis du vil skalere, kan du ende opp med å øke prisene for digitale byråer eller gå til en annen prismodell.
Fordeler:
- Enkelt og greit
- Enkelt for kundene å forstå hvordan de kan holde seg innenfor budsjettet
- Lange prosjekter er en fin måte å tjene penger på
Ulemper:
- Du må spore og dokumentere timene du jobber for å få din verdi
- Ingen insentiver til å jobbe raskere
2. Prosjektbasert
Å belaste et fast gebyr for ethvert prosjekt er en enkel måte å drive et digitalt markedsføringsbyrå, spesielt hvis du har ferdighetene og ressursene for en bestemt tjeneste. Så i stedet for å fakturere tiden du bruker, baserer du den på din ekspertise. For å presisere prisene på prosjektene dine, enten det er å utvikle en annonsekampanje for sosiale medier eller en merkevareforbedrende identitetspakke, har du et estimat på hvor mange timer det kan ta.
Fordeler:
- Forståelig prismodell
- Tillater klienter å teste resultatene av små oppgaver før de godtar langsiktige forpliktelser
- Enklere å skalere enn en prismodell per time
Ulemper:
- Det kan være vanskelig å forutsi hvor lang tid et prosjekt kan ta, noe som påvirker fortjenesten din på slutten av dagen
3. Holdermodell
Når du har etablert et forhold til kundene dine og er i stand til å produsere et stort volum arbeid hver måned, kan du gå videre til en prisfastsettelsesmodell. Det er her kundene godtar en forhåndsbetalt sum. Avhengig av hva jobben din er, kan det enten være en fast tid (timer per måned holder) eller et angitt antall leveranser per måned.
Fordeler:
- Ruller inn en jevn inntekt hver måned
- Penger betales på forhånd
- Muliggjør skalering av virksomheten
- Gjør budsjettering og regnskap enklere for kunder fordi de vet nøyaktig hva den månedlige utgiften er
- Med månedlige leveranser spiller det ingen rolle hvor lang tid det tar å få oppgavene gjort. Du trenger bare å levere dem i henhold til de avtalte vilkårene.
Ulemper:
- Modellen er litt på den dyre siden, noe som gjør det vanskeligere å sette opp til nye kunder
4. Gjentakende modell
Enkelte digitale markedsføringstjenester, som SEO, er langsiktige prosjekter. Ved å tilby fleksible eller nedsatte årlige prisplaner for digital markedsføringsbyrå, er du i stand til å kreve et varig forhold.
Fordeler:
- Tiltrek klienter som er interessert i utvidede tjenester
- Langsiktige kontrakter gir jevn inntekt
Ulemper:
- Rabatterte årssatser kan redusere fortjenestemarginen
5. Prestasjonsbasert
Når du har jobbet hardt for å skape et rykte for byrået ditt, og du vet at du kan gi positive resultater, bør du vurdere å gå videre til en ytelsesbasert prismodell for ditt digitale markedsføringsbyrå. Selvfølgelig trenger du støtte fra de riktige beregningene for å bevise din innsats. For eksempel kan du avtale en prosentandel av alt salg selskapet lukker.
Fordeler:
- Lett å skalere
- Beregninger kan bevise din positive innflytelse på kundens virksomhet
Ulemper:
- Hvis du ikke klarer å gi de riktige resultatene, får du ikke betalt
6. Verdibasert
Verdibasert prissetting er basert på verdien du gir til kundens virksomhet og løsningene du gir til deres aktuelle problemer.
Fordeler:
- Lett å skalere Kunder vet nøyaktig hvilken verdi de vil få
Ulemper:
- Det kan være utfordrende å gi jevn verdi hele tiden
- Selv etter best mulig innsats kan det hende at spesifikke mål ikke blir oppfylt
- Kan være vanskelig å selge
7. Tilpasset prising
Digital markedsføring er et yrke under utvikling. Det kan hende du kan lage en prisstruktur som gir tjenester som imøtekommer dine kunders spesifikke behov.
Fordeler:
- Lar deg analysere individuelle kunder og skreddersy tjenestene dine for dem
- Kunder kan bare betale for tjenester de trenger
- Gi klienter flere alternativer, og legg verdien til byrået ditt
- Tjenestene dine er veldig kostnadseffektive
- Tilrettelegge for alle ved å implementere timepriser og gjentatte inntektsmodeller.
Ulemper:
- Kunder kan forhandle om flere tjenester og redusere fortjenestemarginen