
Markedsføring vs merkevarebygging forskjeller du trenger å vite
Digital markedsføring hjelper både i markedsføring og merkevarebygging av en bedrift.
Folk bytter ofte disse ordene fordi begge disse rutinene sikrer en sunn eksistens av selskapet. Men hvordan er markedsføring og merkevarebygging annerledes da? Vel, la oss finne ut; Våre kunder stiller spørsmål ved oss av og til: «Hva er forskjellen mellom merkevarebygging og markedsføring?» “Problemet eksisterer når disse ordene brukes om hverandre av de fleste grupper og enkeltpersoner.
Sammenlignet med helse, lov eller bank, deler ikke eksperter et lignende teknisk ordforråd innen merkevarebygging og markedsføring. En lege kan innse hvorfor pasienten har en infeksjon i nyrene mens en lege hevder at en pasient har nefritt.
En advokat kan innse at han har en juridisk erklæring avlagt under ed fordi en advokat hevder at han har en erklæring. Spør 20 markedsførere hva merkevarebygging er, og 20 separate svar kan bli tilbudt deg. Det kan bety å utforme et slagord for andre, det kan bety å utvikle en annonse eller offentlig bevissthetsstrategi for noen, det kan bety å starte utveksling på sosiale medier for noen.
Det har ikke en klart avtalt definisjon, og ordet «merkevarebygging» brukes for å beskrive for mange forskjellige ting. Vi må ofte unngå ordet for visse kunder, særlig høyere utdanning, fordi det ikke bare er feil, det blir sett på som «under» akademikere
Hva er markedsføring?
Siden markedsføring er et konsept som folk ser ut til å forstå bedre, la oss begynne med det. Vi kan også skape en annen forskjell, først og fremst, som unngår mange bedriftseiere.
Markedsføring er et mer omfattende konsept som omfatter mange metoder og teknikker du bruker for å lage ditt merke. En av disse strategiene er også annonser. Også forskjellige andre metoder som markedsføring på sosiale medier, SEO, e-postmarkedsføring, kommer inn under denne grenen.
Hva er merkevarebygging?
Som de to er i slekt, er det enkelt å forveksle merkevare med markedsføring. Imidlertid er merkevarebygging en praksis som er mer dynamisk og kompleks.
Som nevnt er det uunngåelig at du driver en eller annen form for markedsføring hvis du har et selskap. På den andre siden nekter flere selskaper å delta i noen ekte merkevarebygging. Dette begrenser åpenbart muligheten, men uten merkevarebygging er det mulig å drive en virksomhet, til og med en moderat effektiv.
Vi beskriver merkevarebygging som å ha et løfte, samhandle og levere det. Merkevarebygging er et engasjement som er langsiktig. Markedsføring er beskrevet som å identifisere og engasjere seg med markedene som tjener mer på løftet.
Markedsføring, etter design, ser ut til å være planlagt for kortsiktige mål. Når folk kjøper Nike-sko, har de kvalitetssikring. Denne forsikringen kom sammen med mange års sunn eksistens i markedet og ved å levere det beste. Tilliten som merkevarer bygger kan oppsummeres som merkevarebygging av en bedrift.
Hva er de viktigste forskjellene mellom merkevarebygging og markedsføring?
Kjernen i markedsføringsstrategien er merkevarebygging, så merkevarebyggingen kommer først. Selv om du er en oppstart, er det viktig å tydelig identifisere hvem du er som selskap før du begynner å formulere dine spesifikke markedsføringsmetoder, teknikker, planer og taktikker.
Din identitet er det som vil holde forbrukerne tilbake for mer. Det er hjørnesteinen som du vil skape kundelojalitet på. Tenk på små restauranter og supermarkeder (uavhengig drevne eller store selskaper), det er navnet som gjør at forbrukere generasjon etter generasjon kommer tilbake. Husk hvor du kjøper og henter medisiner for deg selv og familiene dine.
De har etablert din tillit og troskap, og du har helt sikkert vært en klient av dem i flere år, enten apoteket eller apoteket du handler i er uavhengig drevet, eller en del av en større kjede. Selv om du på hvert annet apotek i byen får de samme reseptene, er det deres merkevarebygging som får deg til å gå tilbake gang på gang. Mens markedsføringsstrategier kan endres og tilpasse seg ny utvikling i næringslivet og samfunnet, forblir merkevaren den samme.
Og hvis du gjennomgår forbedringer av merkevaren, vil de vanligvis være som en reaksjon på din utvikling eller økte tjenester tilgjengelig, men din fundamentale tro, oppgave eller idealer blir sjelden omstrukturert. Identiteten din krever funksjoner som høyt engasjement for service, identitet, tilgjengelighet, tilkobling eller et kontinuerlig bidrag til et felles behov som må tas opp av målgruppen din. Husk ofte at du og personalet ditt må merke merkevare regelmessig, og for hvert kjøp som behandles, for hver telefonsamtale og e-post som blir svart.
Annonsen din blir imidlertid oftere outsourcet til markedsføringseksperter helt eller delvis. Merkevarebygging er hvem du er mens du snakker om merkevarebygging mot salg fordi markedsføring er hvordan du vekker kundeinteresse. Anerkjenner ofte merkevarebygging som måten du opprettholder eksisterende kunder og markedsføring på hvordan du tiltrekker deg nye kunder.