strategi5 måter å gjøre markedsføringen mer effektiv i 2021

5 måter å gjøre markedsføringen mer effektiv i 2021

I prognosene for trendene sine for 2021 var Hallams administrerende direktør Julio Taylors første poeng at virkeligheten etter COVID er permanent:

Den raske økningen av COVID-19-pandemien og de påfølgende låsingene over hele verden tidlig i 2020 komprimerte årene med global digital transformasjon til bare noen få uker.

Når landskapet skifter, må vi som markedsførere skifte med det for å forbli relevant og levedyktig i det McKinsey har kalt Next Normal. Den økte konkurransen på nettet, den digitale utmattelsen våre kunder opplever og deres behov for virkelige løsninger akkurat nå gjør jobben vår viktigere enn noen gang.

Så hvis du er klar til å tilbakestille og tenke stort for det kommende året, er det 7 måter å gjøre markedsføringen mer effektiv i 2021:

Begynn med slutten i tankene

Når det føles som ting endrer seg kontinuerlig, er det viktig å ha en langsiktig strategi som knytter alt sammen, men som har nok fleksibilitet i det til at du kan svare på aktuelle hendelser og eksterne faktorer. Da jeg lærte å seile for mange år siden, oppdaget jeg raskt at det ikke var en enkel sak å komme seg fra den ene siden av innsjøen til den andre.

Forholdene kunne endres med et øyeblikk, og alt jeg kunne gjøre var å bevege meg med vinden. Sett ovenfra kan den kretsløpende ruten min ha sett ut som to trinn fremover, et skritt bakover til tider. Men ved å trimme seilene mine og slå høyre og venstre, kom jeg til slutt dit jeg ønsket å gå. Det er det samme i virksomheten.

Den overordnede strategien holder deg pekt i retning av ønsket destinasjon mens taktisk planlegging kvartalsvis og månedlig gjør at du kan svare på forandringsvindene riktig.

Oppdater din kunnskap om kunden din

Det har skjedd enorme skift i kundeatferd de siste 12 månedene – fra adopsjon av fjernarbeid og skolegang, videosamtaler, online shopping av alt fra dagligvarer til hageartikler og streaming av underholdning vår virtuelt.

Hvordan har kundene dine justert seg? Har dette flagget opp nye smertepunkter og utfordringer som du kan løse?

Den beste måten å finne ut av er å spørre dem. Vert for en online fokusgruppe med et lite antall kunder, eller snakk med fem til ti av dem hver for seg for å få kvalitativ tilbakemelding om emner som:
  • Hvordan de bruker produktet eller tjenesten din nå
  • Hva fungerer
  • Det som ikke lenger fungerer i vårt nåværende miljø
  • Hva mer de trenger som du kan levere

Når du har den informasjonen, følg den opp med en undersøkelse som går til din bredere e-postdatabase og sosiale målgrupper som vil hjelpe deg med å måle omfanget av følelsen.

Sørg for å justere strategien din basert på hva du lærer.

Det handler om forhold

Enten du jobber i et B2B- eller B2C-miljø, er dette tiden for å doble ned på forhold.

For B2B-markedsførere kan dette bety en strukturert kontobasert markedsføringsstrategi for nøkkelkontiene dine, eller det kan bare være å plukke opp telefonen for å sjekke inn på folkene som kjøper fra deg. Uansett hva du gjør, ikke start samtalen med å be om et salg.

Tenk på hvordan du kan tilføre verdien til kontaktene dine. Du kan:
  • Del overskrifter og undersøkelser du kommer over som er relevante for kundens bransje
  • Inviter kontakten din til mindre og mer intime arrangementer som diskusjoner og paneler der de kan stille spørsmål og være en del av arrangementet
  • Tilbyr tilgang til tankeledere i virksomheten gjennom korte en-til-en-samtaler
  • Lag innhold som adresserer deres bekymringer og flagg nye muligheter for dem

Hvis du jobber i et B2C-miljø, kan du begynne å bli kjent med kundene dine utenfor hvordan de normalt kommuniserer med merkevaren din.

Du trenger ikke å dreie hele strategien eller gjøre noe som ikke er i samsvar med merkevaren din, men det er verdt innsatsen for å skape en mer personlig forbindelse med kundene dine. Du kan holde små fokusgrupper, invitere direktemeldinger på sosiale medier eller teste en mer personlig innholdsstrategi med 10 eller 20% av aktiviteten din.

Invester i deg selv

Året fremover vil fortsette å være usikkert, med store skift som fremdeles kommer i hvordan vi jobber, handler, spiller, kobler oss sammen og har det gøy.

En av de beste måtene å forberede seg på er å investere i egne ferdigheter og kunnskaper. Ikke bare kan dette øke tilliten din, det kan også bidra til å gjøre deg mer motstandsdyktig og tilpasningsdyktig.

Å lære et programmeringsspråk som Python, utvikle dine kritiske og strategiske tenkeevner gjennom LinkedIn Learning-kurs eller bare lese og lytte bredere om trendene som skjer rundt deg er et flott sted å starte. Så der har du det – 7 måter å gjøre markedsføringen mer effektiv i det kommende året.

Written by

Creative designer • CO-Founder Ovren

Top
[borgholm_core_section_title tagline="oh hello you" title="Award-winning creative agency." subtitle="Delivering high-quality projects for international clients. Ask us about digital, branding and storytelling." line_break_positions="1" disable_title_break_words="no" special_style_positions="2" title_tag="span" subtitle_margin_top="29px" enable_text_custom_styles="yes" text_color="#000000" _element_width="initial"]

GENERAL INQUIRIES
borgholm@qodeinteractive.com

SOCIAL MEDIA