
5 ways to make marketing more effective
In the forecasts for their trends for 2021, Hallam’s CEO Julio Taylor’s first point was that the reality after COVID is permanent:
The rapid rise of the COVID-19 pandemic and subsequent locks worldwide in early 2020 compressed the years of global digital transformation to just a few weeks.
When the landscape changes, we as marketers must change with it to remain relevant and viable in what McKinsey has called Next Normal. The increased competition online, the digital exhaustion our customers are experiencing and their need for real solutions right now make our job more important than ever.
So if you’re ready to reset and think big for the coming year, there are 7 ways to make marketing more effective in 2021:
Start with the end in mind
When it feels like things are constantly changing, it is important to have a long-term strategy that connects everything, but that has enough flexibility in it that you can respond to current events and external factors. When I learned to sail many years ago, I quickly discovered that getting from one side of the lake to the other was not an easy task.
Conditions could change in an instant, and all I could do was move with the wind. Seen from above, my circular route may have looked like two steps forward, one step back at times. But by trimming my sails and turning right and left, I finally got where I wanted to go. It’s the same in business.
The overall strategy keeps you pointed in the direction of the desired destination while tactical planning quarterly and monthly allows you to respond to the winds of change correctly.
Oppdater din kunnskap om kunden din
Det har skjedd enorme skift i kundeatferd de siste 12 månedene – fra adopsjon av fjernarbeid og skolegang, videosamtaler, online shopping av alt fra dagligvarer til hageartikler og streaming av underholdning vår virtuelt.
Hvordan har kundene dine justert seg? Har dette flagget opp nye smertepunkter og utfordringer som du kan løse?
Den beste måten å finne ut av er å spørre dem. Vert for en online fokusgruppe med et lite antall kunder, eller snakk med fem til ti av dem hver for seg for å få kvalitativ tilbakemelding om emner som:
- Hvordan de bruker produktet eller tjenesten din nå
- Hva fungerer
- Det som ikke lenger fungerer i vårt nåværende miljø
- Hva mer de trenger som du kan levere
Når du har den informasjonen, følg den opp med en undersøkelse som går til din bredere e-postdatabase og sosiale målgrupper som vil hjelpe deg med å måle omfanget av følelsen.
Sørg for å justere strategien din basert på hva du lærer.
Det handler om forhold
Enten du jobber i et B2B- eller B2C-miljø, er dette tiden for å doble ned på forhold.
For B2B-markedsførere kan dette bety en strukturert kontobasert markedsføringsstrategi for nøkkelkontiene dine, eller det kan bare være å plukke opp telefonen for å sjekke inn på folkene som kjøper fra deg. Uansett hva du gjør, ikke start samtalen med å be om et salg.
Tenk på hvordan du kan tilføre verdien til kontaktene dine. Du kan:
- Del overskrifter og undersøkelser du kommer over som er relevante for kundens bransje
- Inviter kontakten din til mindre og mer intime arrangementer som diskusjoner og paneler der de kan stille spørsmål og være en del av arrangementet
- Tilbyr tilgang til tankeledere i virksomheten gjennom korte en-til-en-samtaler
- Lag innhold som adresserer deres bekymringer og flagg nye muligheter for dem
Hvis du jobber i et B2C-miljø, kan du begynne å bli kjent med kundene dine utenfor hvordan de normalt kommuniserer med merkevaren din.
Du trenger ikke å dreie hele strategien eller gjøre noe som ikke er i samsvar med merkevaren din, men det er verdt innsatsen for å skape en mer personlig forbindelse med kundene dine. Du kan holde små fokusgrupper, invitere direktemeldinger på sosiale medier eller teste en mer personlig innholdsstrategi med 10 eller 20% av aktiviteten din.
Invester i deg selv
Året fremover vil fortsette å være usikkert, med store skift som fremdeles kommer i hvordan vi jobber, handler, spiller, kobler oss sammen og har det gøy.
En av de beste måtene å forberede seg på er å investere i egne ferdigheter og kunnskaper. Ikke bare kan dette øke tilliten din, det kan også bidra til å gjøre deg mer motstandsdyktig og tilpasningsdyktig.
Å lære et programmeringsspråk som Python, utvikle dine kritiske og strategiske tenkeevner gjennom LinkedIn Learning-kurs eller bare lese og lytte bredere om trendene som skjer rundt deg er et flott sted å starte. Så der har du det – 7 måter å gjøre markedsføringen mer effektiv i det kommende året.